söndag 18 januari 2009

Fönsterputsare

Tokyo har överraskat mig oavbrutet i två dygn nu. Idag utforskade jag "min" stadsdel Shinjuku och fann att den inte bara består av kontors- och hotellskrapor, utan också radhus med minimala trädgårdsremsor och garage där bilarna passar in på några millimeter när. Förmodligen kostar varje hus några tiotal miljoner kronor. Bland radhusen fann jag en matbutik som för ovanlighetens skull sålde färsk frukt, något som verkar vara en lyxvara här i risets och de sliskiga bakverkens hemland. Ett äpple kostar 100 yen, men är i gengäld större än en "svensk" grapefrukt.

Och när jag sitter på mitt rum på 28:e våningen och kopplar av efter stadsvandringen med ett glas iste, så glider en hiss med två fönsterputsare förbi utanför.

2 kommentarer:

  1. Just ja. Det hade jag glömt! De extremt dyra frukterna. De har ju rätt ont om mark japanerna så de måste väl importera det mesta av frukten gissar jag...

    SvaraRadera
  2. Haha. Jag minns det med frukten för jag kom ju båtvägen från Kina. I Kina var allt jättebilligt men helt plötsligt skulle de ha tio kronor för ett äpple. Jösses.

    Jättekul att du gör upptäcksfärder. Spännande att läsa :-)

    SvaraRadera