onsdag 21 januari 2009

Nere på stan igen

Mellan klockan 8 och 9 på morgonen ser jag kontorsgubbarna marschera i takt från Shinjuku-stationen (som är ungefär lika stor som T-centralen) till kontorsskraporna.

Tokyo är en perfekt shoppingstad, bortsett från valutakursen; yenen har stigit från5,50 till 9,50 öre det senaste halvåret. När man blivit blasé på NK-liknande varuhus med marmorfasader kan man ge sig in på bakgatubutiker som utnyttjar varenda kvadratcentimeter för prylar i alla prisklasser. Butiksbiträdena är extremt hjälpsamma och pratar jättefort på japanska. Jag hinner uppfatta en del vardagsfraser som "hai", "sumimasen" och "arigato".

Trots de ibland obefintliga engelskkunskaperna visar sig Tokyoborna ibland vara mer "västerniserade" än vi svenskar. Till exempel finns massor av KFC- och Starbucks-restauranger. De japanska, kinesiska och koreanska restaurangerna har, till skillnad från de förra, plastrepliker av sina maträtter i skyltfönstren. Det finns till och med ölskum i plast, för de irländska pubarna.

3 kommentarer:

  1. Starkbucks har de senaste åren tagit över McDonald's forna roll: tecken på civilisation.

    Japan låter spännande, aldrig varit där. Trevlig resa!

    SvaraRadera
  2. Å, vad kul att du trivs så bra i Japan och att du tar varje tillfälle i akt att upptäcka staden och landet.

    Och Starbucks älskar jag. Fan, att det inte finns i Stockholm.

    Hörs senare!

    SvaraRadera
  3. Starbucks till Stockholm! :)
    Fast jag måste säga, Starbucks är bättre i Japan än i USA.

    SvaraRadera