lördag 17 januari 2009

Intryck efter ett dygn

Nu har jag varit i detta märkliga land i ett dygn. Några första intryck:

Vinter är torrperiod. Gräsmattorna är gula. Man får elektriska stötar när man går ur bilarna. På hotellrummet finns en stor förpackning hudlotion, som kommer väl till pass.

Japaner är galna i hygien. Många har på sig munskydd. Gatorna är så rena att man skulle kunna gå på dem i strumplästen. Det finns inga papperskorgar på stan eller i hotellet, utan man måste ta med sig skräpet hem till hotellrummet. Det finns en tvåvåningsbutik bredvid hotellet med bara hygienartiklar (varav ett par hyllmeter munskydd).

Ryktet om folkets artighet är inte överdriven. Vi fick Reginas glasögon reparerade och putsade gratis hos en optiker, och folk man träffar på gatan gör sitt yttersta för att svara på frågor som man ställer.

Det kommer dröja innan jag får hemlängtan.

4 kommentarer:

  1. oj, min första kommentar fastnade inte. Ett nytt försök.

    Jag förstår att du gillar Japan. Det är ett underbart land som har allt modernitet, bevarade traditionella japanska hus, och underbara människor. Ååååå. Jag längtar dit!

    SvaraRadera
  2. Ah yes. Tokyo. Japan. Detta underbara land. Denna underbara stad. Jag har längtat tillbaka nästan varje dag sedan jag åkte därifrån. Men en sak om munskydden! Folk har dem inte för att skydda sig, utan för att skydda andra! Det är social paria att snyta sig offentligt i japan, ergo, när du är förkyld sätter du på dig ett munskydd. Har du åkt tunnelbana än? Om inte, se till att göra det. Kirurgisk precision. Allt liksom bara... funkar.

    SvaraRadera
  3. Menar Anders att munskydden gör det möjligt att snyta sig utan att det märks? ;-) I övrigt är jag fortfarande lika avis på Tore som får vara där, medan jag är här. Glöm inte att starta upp en lokal Yimby-avdelning där borta. (Fast det kanske inte behövs någon sådan rörelse, med tanke på deras inställning till byggande och utveckling...)

    SvaraRadera
  4. Nej, jag menar att munskydden gör det möjligt för obeskrivliga saker att utspela sig innanför dem... (rinn rinn...)
    Japanerna har inga planregler som oss. Äger du en stycke mark får du (inom vissa gränser) göra vad du vill med den. Det leder onekligen till en ganska intressant stadsbild. Som moderna glas-skyskrapor som direkt gränsar till ett slitet tvåvåningshus i trä på tomten bredvid.

    SvaraRadera